De kerntaak van Centexbel-VKC bestaat erin bedrijven te ondersteunen in het vinden van heel concrete technologische oplossingen, hen in contact te brengen met nieuwe ideeën en businessmodellen, hen te informeren over het gebruik van product- en testnormen, over milieuwetgeving, over het beheer van kennis met betrekking tot het identificeren, verwerven, beschermen, verdedigen en exploiteren van immateriële activa en hen aan te moedigen om "outside the box" te denken.

Dit is enkel mogelijk door zoveel mogelijk contacten te leggen met de bedrijven. Daarom bezoeken onze medewerkers elk jaar een duizendtal bedrijven en ontvangen wij -over onze drie zetels verpreid- jaarlijks meer dan 4000 bezoekers uit meer dan 800 bedrijven en organisaties.

Opvallend is dat het vooral kleine bedrijven (KO's) zijn die een beroep doen op onze kennis via onderzoeks- en consultingopdrachten en via deelnames aan informatiesessies. Bedrijven dus, die in tegenstelling tot grote bedrijven, niet over een eigen R&D afdeling en/of over eigen testapparatuur beschikken, maar toch gedreven zijn om te innoveren en zich te profileren als belangrijke speler in een bepaald marktsegment.

Dankzij onze vele contacten met KO, KMO en GO bedrijven, houden we de vinger aan de pols van wat reilt en zeilt in de bedrijfswereld en kunnen we hierop een gefundeerd en doeltreffend antwoord bieden op basis van onze kennis, onze onderzoeks- en testfaciliteiten en door ons uitgebreid grens- en sectoroverschrijdend kennisnetwerk.

La mission fondamentale de Centexbel-VKC consiste à soutenir les entreprises pour trouver des solutions technologiques concrètes, à les mettre en contact avec des idées et des modèles d’entreprises nouveaux, à les informer sur l’utilisation de normes de produits et d’essais, sur la législation environnementale, sur la gestion des connaissances relatives à l’identification, à l’acquisition, à la protection, à la défense et à l’exploitation des immobilisations incorporelles et à les encourager à sortir des sentiers battus.

Cette mission n’est réalisable que par un contact intense avec les entreprises. C’est pourquoi nos collaborateurs visitent environ 1000 entreprises par an. Chaque année, plus de 4000 personnes représentant plus de 800 entreprises et organisations se rendent sur un de nos trois sites.

Il est frappant de constater que ce sont surtout les très petites entreprises (TPE) qui font appel à nos connaissances en nous confiant leurs commandes de recherche et de consultance et en participant aux sessions d’information. Donc, des entreprises qui - contrairement aux grandes entreprises - ne disposent ni de leur propre département R&D, ni d’infrastructures d’analyse, mais qui s’investissent néanmoins beaucoup pour concrétiser des innovations et pour se positionner en acteur majeur dans un segment de marché spécifique.

Grâce à nos nombreux contacts avec les TPE, PME et GE, nous pouvons suivre de très près ce qui se passe dans le monde des entreprises et y donner une réponse cohérente et efficace fondée sur nos connaissances, nos facilités de recherche et d’analyse et sur notre vaste réseaux d’expertises au-delà des frontières sectorielles, régionales et nationales.