Context

Industrie 4.0 wil het antwoord zijn op een technologische revolutie die mogelijk gemaakt wordt door de digitalisering van producten, processen en diensten. Men spreekt over de ‘vierde industriële revolutie’ of kortweg ‘industrie 4.0 (i4.0)’. Industrie 4.0 biedt uiteraard interessante mogelijkheden, maar voor veel bedrijven is deze revolutie een uitdaging van formaat. Dit is ook het geval voor vele bedrijven uit de doelgroep, met name bedrijven uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences. Deze doelgroep is heel divers: hoewel de chemische industrie vooral geconcentreerd is in een aantal multinationale giganten, omvat ze ook veel KMO’s. Het samenspel van grote, middelgrote en kleine ondernemingen is één van de belangrijkste chemietroeven in Vlaanderen. Daarom begeleidt dit project zowel grote als kleine bedrijven op weg naar i4.0.

Doelstelling

De studie wil een collectief innovatieplan op het gebied van i4.0 ontwikkelen voor de Vlaamse sector van chemie, kunststoffen en life sciences, dat de contouren schetst voor verdere acties die i4.0-technologie versneld kan integreren in de chemische sector.

Dit project brengt structuur in de uitdaging en zal een antwoord bieden op de vraag welke collectieve trajecten hiervoor nodig zijn, welke de prioriteiten zijn, welke de actoren zijn die deze collectieve acties best kunnen uitvoeren en welke de meest geschikte instrumenten zijn.

Verwachte resultaten

Door het opstellen van een innovatieplan i4.0 in samenwerking met actoren over de ganse waardeketen, zullen collectieve business-opportuniteiten (= nieuwe waardeketens) − en de mogelijke wegen om die te bereiken − geïdentificeerd en gerealiseerd kunnen worden.

Het innovatieplan i4.0 vormt dus het toetsings- en referentiekader waarbinnen de haalbaarheid, wenselijkheid en betaalbaarheid voor toekomstige innovatietrajecten rond i4.0 kan afgeschat worden, zowel voor de Vlaamse overheid als voor de individuele consortia-leden of onderzoekscentra.

Op lange termijn is de doelstelling zoveel mogelijk bedrijven de digitale mogelijkheden te laten integreren in hun business processen, volgens hun eigen behoeften. Dit project zal bijdragen aan de bewustwording van bedrijven dat een transitie nodig is. Het zal eveneens reeds de mogelijke wegen in kaart brengen en bedrijven een houvast bieden bij het in gang zetten van de transitie in eigen bedrijf. Het project moet de bedrijven eveneens de mogelijkheid bieden om de meest geschikte partners hiervoor te vinden.